Hej och välkomna till Pedagogikpodden, säger vi nog i varje avsnitt. Hittills har vi spelat in ganska många avsnitt så det finns en hel del att lyssna på – om du vill. Varje avsnitt är cirka 20-30 minuter långt. Vi kommer att lägga ut material till de avsnitt där du som lyssnare kan ha användning av att se de bilder vi pratar om. Observera att bilderna häri talar säkert inte för sig själva utan behöver kompletteras med det vi säger i poddsändningen.
Vad och varför Pod? Vill ni läsa mer om varför vi började göra Pedagogikpodden går det bra att göra det i vår blogg. Just detta inlägg är en beskrivning av varför vi startade våra podsändningar: Pedagogikpodden, vad och varför?
Vi är två personer som arbetat tillsammans på Runö Folkhögskola i Åkersberga under många år. Vi har pratat folkbildning, pedagogik, lärande, lärsituationer i kortkursverksamhet utifrån de fackliga och politiska utbildningar vi genomfört främst i organisationer inom arbetarrörelsen. Forskning och litteratur fokuserar på längre utbildningar och påminner inte alltid och de möjligheter och hinder som kan finnas i studiecirklar och korta utbildningar. Därför är det viktigt att ta tillvara våra erfarenheter. Visst kan man fråga sig om det är så märkvärdigt det vi har att säga? Vi vet att hade några andra gjort detta hade vi mycket gärna lyssnat, försökt känna igen oss och lärt av att bearbeta och förstå vad andra beskriver.
Yvonne Ahlin har arbetat som folkbildare på Runö Folkhögskola i cirka 12 år och arbetar nu på Svenska Kommunalarbetareförbundet som studie-utvecklare. Hon har läst folkbildningskunskap och pedagogik med inriktning mot vuxnas lärande och lärande i arbetslivet.
Bernt Nilsson arbetar som folkhögskolelärare på LOs folkhögskola Runö i Åkersberga sedan 13 år, innan dess var han förtroendevald i många år, inom fackförbundet Livs. Bernt har en folkhögskole-lärarexamen.
Det är våra erfarenheter som är intressanta, våra år som cirkelledare, studieorganisatör och folkbildare. Att vara i verkligheten och lära sig av att göra, reflektera, teoritisera och sen pröva igen är ett gediget sätt att försöka utvecklas själv och bidra till lärsituationer för andra människor.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar