19 mars 2013

Poddradio - vad och varför?

Det hela började senhösten 2012 då Yvonne Ahlin fick tips om några podcasts som kunde vara trevligt att lyssna på. Här kommer hennes berättelse:

Jag och en arbetskamrat pratar om intressanta böcker i pappersform, på CD och på fil. Eftersom jag pendlar till och från arbetet varje dag hinner jag lyssna på många böcker. I min iPhone har jag en app som heter dito och är kopplat till dito.se där jag köper e-böcker och audioböcker. Min arbetskamrat berättar att hon lyssnar på podcasts och att det kanske kan vara ett bra alternativ för mig mellan de böcker jag lyssnar på.




Men vad är Podcast???
Efter en uppdatering av min iPhone har jag helt plötsligt en app som heter podcast. Den ser ut som en mast som sänder radiovågor... appen är lila.
Podcast är nästan som en blogg fast med ljud istället för text. Så här ser beskrivningen ut på wikipedia: Podradio 

Den första podden jag lyssnar på är Stickpodden. Den spelas in av två tjejer som använder en garderob som inspelningsstudio. Något i denna podd väcker mitt intresse. Dessa tjejer träffas på cafe och stickar, de träffas på fester och stickar, de är sociala, kollektiva och visar på ett engagemang som jag tycker är intressant.

Jag lyssnar också på några andra poddar och börjar fundera på hur podradio kan användas i fackliga och politiska sammanhang. Då dyker idéen med en pedagogikpodd upp i mitt huvud.

Min tidigare kollega Bernt Nilsson som arbetar på Runö Folkhögskola i Åkersberga pratar jag gärna och ofta pedagogik med. Därför är det logiskt för mig att försöka få Bernt delaktig. Varken jag eller Bernt är annat än vardagstekniska så vi behöver någon som kan hjälpa oss med tekniken.


ABF – räddaren i nöden!
Poddradio om pedagogik… ett ställe där människor möts och pratar pedagogik… Pedagogiska mötesplatser så klart. Dessa tankar virvlade runt i mitt huvud då jag och Bernt träffade Ann-Mari Schwartz som arbetar på ABF i ett helt annat sammanhang. När jag har en idé och ett tänk som jag vill genomföra och personen jag berättar min idé för säger: -Javisst, när ska vi börja? Då blir jag helt lycklig. Personer på ABF har pratat och visat intresse för Poddradio men har inte dragit igång något projekt ännu. Flera personer på ABF engagerar sig i detta bland annat Mattias Vepsä och Niklas Skeppar. Och vips börjar produktionen av poddradio. Vi döper snabbt sändningarna till Pedagogikpodden.


Utveckling
Senast i detta projekt är att vi knutit till oss Andreas Narkun som hjälper oss med musik och teknik. Han ska också vara med och bidra nu när vi tänker gå ut på bred front och göra Pedagogikpodden känd och använd av många! I dagsläget har vi producerat 11 poddsändningar av Pedagogikpodden och 4 avsnitt ligger ute på Soundcloud.

Var med du också! Lyssna på avsnitten! Blogga och kom med idéer om teman vi kan prata vidare om. Även om både Bernt och jag är pratglada så kan det framöver behövas lite lysande idéer kring teman!

Många pratglada poddhälsningar från Yvonne Ahlin

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More