27 mars 2013

Just nu försöker jag lära mig eller min dator... att få min dator att tolka mina handskrivna tecken som  jag skriver med en sorts penna på min skärm. Det verkar som att min dator  "lär" sig vad och hur jag skriver. Är detta ett lärande? ja man kan fråga sig, men det handlar nog hellre om en tolkning. Det är verkligen häftigt att se hur en maskin kan tolka mina försök med en penna på skärmen skriva om lärande eller inte.
Men lärande det ar det nog inte. Vad kan kallas lärande om detta inte är ett lärande. Är det bara människor som kan ha ett lärande, njae, men kanske det finns ett slags mänskligt lärande som inte motsvaras någon annanstans. Här kommer ett fotografi











som ni ser så försöker jag ta en bild av min skrivplatta som vidarebefordrar text till det du läser...

1 kommentarer:

Bra fråga där Bernt... Vilka kan lära sig? Jag vet att hundar kan lära sig... Men datorer? Eller är det datorn som lär dig att skriva på ett sånt sätt att den förstår dig? Att lära eller inte lära... det är frågan...
Tangenttankar Yvonne

Skicka en kommentar

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More